tirsdag 20. oktober 2009

Living the fast life the slow way


Så heldig du er, sier mange til meg. Det må være en drøm, jeg skulle ønske jeg også kunne gjøre det du har gjort.


Jeg er også veldig glad for at jeg har gjort det jeg har gjort. Jeg tok med meg familien og flyttet til en over 100 år gammel mandelgård i Spania. Men det er ikke først og fremst flyttingen til solen og varmen jeg er glad for. Jeg kunne nok like gjerne flyttet til en gård i Setesdalen, eller jeg kunne jobbet som frilansjournalist fra ei bygd på Sunnmøre, eller i Asker for den saks skyld.
Det jeg er glad for, er at jeg brøt ut av et mønster. Et mønster der jeg ikke selv kunne bestemme noe som helst, et mønster der jeg var fanget i en fart jeg ikke kunne holde tritt med. Og at jeg holder på med noe som jeg liker, som jeg tror på.
Nå jobber jeg fortsatt full tid, ved siden av å ta vare på ender og høner, en økologisk kjøkkenhage og 100 mandeltrær, samt noen tønner med egenprodusert vin, men jeg har det ikke travelt. Ikke alltid, ikke konstant. Jeg har mye å gjøre, men det er noe helt annet.
Jeg fikk en fantastisk fin bok i hånden i forgårs. Det var kokken og bakeren Morten Schakendas nye kokebok "Om boller, brød og tilfeldigheter fra Bakeriet i Lom". Jeg kjenner Morten fra de gangene jeg stopper i Lom for å hamstre brød til en jule- påske- eller sommerferie, og det er kun derfor jeg stopper i Lom, på grunn av Morten og hans bakeri, og så har vi noen felles venner, nok til å stoppe opp og slå av et par skrøner et par minutter før verden går videre både for Morten og meg.
Og for meg er denne boken mye mer enn både kokebok, bakebok, gode brød, boller eller tilfeldigheter. For et sted i boken sier Morten: "En baker har alltid mye å gjøre, men han kan ikke ha det travelt".


Det er det det handler om. Vi vil alltid ha mye å gjøre. De fleste av oss ønsker faktisk å ha mye å gjøre. Problemene dukker opp i det vi alltid har det travelt. Når travelheten ikke stopper opp, og vi får det for travelt til å stoppe opp, til å ta en tenkepause, til å vurdere, betrakte, nyte, se, lukte, smake - og bake, til å gjøre det vi tror på.

Jeg tror ikke du trenger så mye mer tid for å kunne leve et sakte liv, men jeg tror du trenger muligheten til å ikke alltid å ha det så travelt.
Morten Schakenda er kompromissløs i sitt yrke som baker. 7-800 brød kan komme ut fra hans bakeri på en travel dag, men han firer ikke på kravene likevel. Det skal være ekte håndverk. Da er Morten fornøyd, det er da han opplever gleden, over et perfekt brød, som lukter, smaker og ser nydelig ut. Det er også da han gleder andre som setter pris på akkurat det: At bakeren aldri har det travelt. Han forteller om 20 timers arbeidsdager, uker i strekk, om at han sovner ved kjøkkenbordet til kompisen, eller ved elva som renner igjennom Lom når han setter seg ned for å spise etter en lang dag i bakeriet hvor han kommer på at han har glemt akkurat det, å spise.
Men det Morten også gjør midt oppi akkurat det, er at han faktisk setter seg ned ved kompisens kjøkkenbord for å slå av en prat, og han går ned til elvebredden for å spise burgeren sin.
Og dette, og alt det andre gjør at denne bakerens liv for meg blir et så flott eksempel på kunsten å leve, leve et liv med mye å gjøre - på den sakte måten.

PS! Nå står Mortens brød, eller brødet jeg baker etter en av Mortens oppskrifter, på benken nede og hever, og det skal det gjøre i fem timer - mens jeg jobber, og etterpå skal jeg nyte det med litt god ost og et glass rødvin til, men det er først etter at jeg har vært på trening : )

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar