mandag 18. januar 2010

Godt nytt grønt år!



På denne tiden i fjor satt jeg og mekket på Hannahs Hage, den økologiske kjøkkenhageboka mi.


Det ga stor mening å få lov til å formidle det jeg tror på, at å dyrke sine egne grønnsaker er bra både for helsa og miljøet vårt.


I år har jeg ikke noe tilsvarende stort prosjekt, annet enn å formidle Hannahs Hage til flere. Ikke ennå, i alle fall.


Men jeg har mange små prosjekter. Hver eneste dag. Jeg tror på at god helse kommer fra egen ytelse - og ren nytelse. Nytelse er det minst problematiske å få til. Ren nytelse, en litt større utfordring fordi det ikke alltid er like tilgjengelig å få tak i økologisk, bærekraftig mat. Så er det egen ytelse. Det er en utfordring. Både i forhold til egen helse, og i forhold itl jorden helse. I år har jeg satt meg et mål. Jeg skal sykle Nibberittet Det har gjort det lettere å yte, tenke bevegelse hver dag.


I tillegg har jeg begynt å tenke på hva jeg skal dyrke, og der er Hannahs Hage like aktuell i år som i fjor. Jeg gleder meg til å se små spirer komme opp av jorda, se det vokse, få lov til å plukke og tilberede mat fra egen hage. DEt gir en helt egen tilfredsstillelse, hver gang.


Og når jeg lever etter disse prinsippene, gjør jeg noe for helsa mi, samtidig som jeg bidrar til en litt grønnere verden, som igjen gjør noe for helsa mi. Det er en god sirkel. En viktig sirkel, og den skal få stor plass i mitt liv i 2010. I ditt også?

Sjekk ut http://www.ellenwollen.no/ for deilige, sunne og grønne oppskrifter - hver uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar