mandag 8. februar 2010

Det spirer og gror!


Det er desverre altfor lenge siden jeg har vært inne her nå. Det er så lett å la være når livet utenfor slett ikke viser noen tegn til grønnfarge ennå.

Vinteren er en utfordring når du ikke har dine egne grønnsaker du kan nyte. Jeg savner små grønne spirer, å se noe komme opp fra jorda! Og ikke minst få nyte det på tallerkenen!

En liten trøst er at jeg spirer mine egne spirer på kjøkkenbenken for å ha i salater og på brødskiva.

Det er utrolig enkelt, og kjempegodt! Frø får du kjøpt i helsekostbutikker, eller på nettet, og du får også kjøpt egne spirebrett, alt fra det helt enkle til det mer avanserte med selvvanningssystemer. Det finnes også nok av mennesker som gjerne viser deg hvordan du gjør det: http://www.youtube.com/watch?v=F-1V4vtV8Yo

Jeg spirer i et kjøkkenglass som jeg bytter vann på hver dag og snur på et par ganger om dagen. Etter tre til fire dager har jeg små spirer som jeg nyter i maten, og som holder seg et par til tre dager i kjøleskapet. Kjempegodt, og supersunt!

Prøv du også!

Her er fem små tips til hvordan du lykkes:

1. Sørg for nok vann, men det skal ikke være vått, kun fuktig

2. Husk å bytte vann hver dag, ellers begynner det å gjære

2. Snu på glasset et par ganger om dagen

4. Sett dem på et sted som ikke er for lyst. For mye lys gir blader på spirene

5. Sørg for luft! Skyll dem når du skifter vann, og la det være små hull i lokket som gjør det lett å helle ut vannet og gir luft til spirene.


Ha en deilig dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar