torsdag 20. august 2009

Rød, rødere, endelig!


Åh, nå er det endelig tid for rødbeter, disse dyp, dyp røde rotgrønnsakene som er så sinnsykt deilige, søte og sprø.

Jeg syns rødbeten er undervurdert, og lenge kjente jeg selv bare til den som syltet på glass, som tilbehør til kjøtt og fiskekaker. Og så begynte jeg å dyrke dem selv, og nå forstår jeg ikke helt hvorfor vi ikke bruker mer av den. Jeg mistenker nok at vi alle helst ikke vil bli så vanvittig rød på fingrene når vi lager mat, eller kanskje er det fordi alt rødbeten blander seg med blir rosa. Salat med rødbet blir rosa, grønnsakblandingen blir rosa, fisken blir rosa..Egentlig en smart måte å få små prinsesser til å spise rødbet, når alt blir rosa...(jeg bruker det trikset med laks, kaller den prinsessefisk..)

Men nå står det i alle fall mange slike dyp røde knoller ute i hagen med ønsker om å bli dratt opp av jorda, så det gjør vi, og så sylter vi noen av dem, de minste, for å få syltede minibeter med stjerneanis, fennikelfrø og korianderfrø, og noen steker vi i en deilig grønnsakblanding, noen får plass i en råkostsalat, andre baker vi i folie i ovnen i en time og har til fisk, kylling og kjøtt, og noen blir deilig puré som passer veldig godt som dip.

Og resten, de legger vi lagvis i en kasse med sand, uten å vaske dem eller kutte av stilken, for da holder de seg godt veldig lenge.

Har du forresten smakt rødbetchips? Det kan du lage som vanlig, hjemmelaget potetchips, og det smaker kjempegodt! Spesielt hvis du salter dem med salt som er blandet med litt knust kumin, og hvis du ønsker et fettfritt alternativ, kan du bake dem i ovnen også.

Rødbeten inneholder mye kostfiber, B-vitaminet folat, og fargestoffer som fungerer som sterke antioksidanter og beskytter cellene i kroppen din og deg mot sykdom.

Vil du ha en deilig rødbetoppskrift, kan du gå inn på http://www.ellenwollen.no/ . Den tar helt av!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar